“Als theatermaker ben ik op zoek naar spanning, nuance en complexiteit.”

In de nieuwste VPRO-gids ging Colin van Heezik in gesprek met Sadettin over de tv-versie van Citizen K.

In 2019 gooide Sadettin Kirmiziyüz hoge ogen met Citizen K. De geplande theaterreprise ging niet door, vandaag de tv-versie. Citizen K.  NPO 3, 22.55-0.50 uur In Citizen K. vertelt theatermaker Sadettin Kirmiziyüz (1982) hoe hij opgroeide als Turkse Nederlander, tussen pindakaas en schotelantenne. We zien de Nederlandse samenleving door zijn ogen, inclusief het antiTurkse racisme (‘Turkie Turkie is niet dom’), in 254 herinneringen. Kirmiziyüz’ puntige monoloog wordt ondersteund door geweldige muziek van muzikantacteur Kaspar Schellingerhout, die tevens optreedt als Kirmiziyüz’ alter ego.

Je kon het niet zo waarderen toen de Volkskrant in 2013 een interview met jou over je succesvoorstelling Somedaymyprincewill.com van de kop ‘Creatief met Turk’ voorzag. Sadettin Kirmiziyüz: ‘Klopt. En in mijn omgeving snapte haast niemand dat ik daarover viel. Was toch een superleuk interview? En die kop was toch gewoon humor? Maar dat was acht jaar geleden. Ik heb wel de indruk dat de tijden veranderen. Inmiddels, mede dankzij Black Lives Matter en het anti-Zwarte Piet-activisme, merk ik om mij heen dat de voelsprieten voor racisme zijn aangescherpt. Minderheden worden mondiger, zeggen nu eerder: ‘Dit vind ik beledigend.’ Maar we zijn er nog niet. Ik heb onlangs een mooi huis gekocht in Amsterdam Noord. Als ik in de tuin werk, vragen voorbijgangers me soms of de bewoners thuis zijn. Ze denken dat ik de tuinman ben.’ Je hebt ook kritiek op het conservatieve milieu waarin je bent opgegroeid. Word je daar weleens op aangevallen? ‘Boze reacties van moslims kreeg ik vooral na De radicalisering van Sadettin K. – maar ook toen lang niet zo erg als wat de jonge Turks-Nederlandse schrijfster Lale Gül met haar roman Ik ga leven (2021) nu over zich heen krijgt. Het scheelt vast dat ik een man ben. In elk geval laat ik me er niet door afschrikken. Islamkritiek is niet hetzelfde als islamofobie. En Turkse Nederlanders zijn niet van suiker. Ze kunnen best wat hebben.’ Heb je nog niet genoeg van theater maken over dit thema? ‘Soms wel, en ik heb ook vaak genoeg wat anders gedaan. Maar ik vind het belangrijk. Iemand moet het doen. Dat betekent trouwens niet dat ik een opiniemaker ben. Als theatermaker ben ik op zoek naar spanning, nuance en complexiteit. Wanneer ik op sociale media word aangevallen, is het meestal vanwege een interview in de krant. Daarom ben ik niet zo dol op mediaoptredens. Ik wil gewoon dat mensen mijn voorstellingen zien. Het liefst in de zaal, maar nu dat niet kan probeer ik de voordelen te zien van de huidige situatie. Met een theatervoorstelling bereik je in een heel seizoen 10.000 mensen, terwijl een tv-versie wel zo’n 75.000 kijkers kan trekken.’

Liever het artikel online lezen? Dat kan hier.

 

Meer nieuws

DOPE op NPO 2 EXTRA en NPO start

Kort na de premiere van DOPE in maart 2020 ging de wereld in lockdown. Helaas hebben maar weinig mensen de voorstelling kunnen zien. Gelukkig is deze vanaf vanavond te bekijken…

lees verder ▸