Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Educatie

Een oefening in empathie:
CITIZEN K voor scholen

In 2020 werd de petitie ‘Racisme moet verplicht behandeld worden op school’ bijna 60.000 keer ondertekend. Hoewel veel docenten het belang van het onderwerp inzien, wordt er nu vooral ingezet op bewustwording. Onderzoek wijst echter uit dat deze methode averechts werkt; stereotypen herhalen betekent stereotypen versterken. En als er ook nog gediscussieerd wordt in zo’n les, is de kans dat racisme gebagatelliseerd wordt groot.

Wat wel werkt: het stimuleren van empathie. Leerlingen zich laten inleven in iemand die gediscrimineerd wordt, bijvoorbeeld door een film of theatervoorstelling. Die theatervoorstelling heeft SADETTIN K gemaakt: CITIZEN K. In 2021 maakte de NPO er een prachtige registratie van voor tv. Deze film gebruiken we voor een educatief programma voor het VO, waar ook jij in jouw klas gebruik van kunt maken.

CITIZEN K is een oefening in empathie en een gesprek over identiteit, opgroeien en racisme.

CITIZEN K door SADETTIN K

SADETTIN K is het theatergezelschap van acteur en theatermaker Sadettin Kırmızıyüz. Al jaren maakt Sadettin autobiografisch en documentair theater; hij put uit zijn persoonlijke leven en ervaringen om voorstellingen te maken waarin identiteit, migratie, discriminatie, politiek en de geschiedenis van zowel Nederland als de wereld een rol spelen en persoonlijke en universele thema’s zich met elkaar vermengen. 

De voorstelling CITIZEN K gaat over alles wat hij in zijn leven meemaakte omdat hij eruit ziet zoals hij eruit ziet. 

Lesmateriaal

Leer­doelen en thema’s

In onze digitale leeromgeving brengen we het verhaal van Sadettin naar je leerlingen toe. Ze bekijken fragmenten uit de voorstelling en beantwoorden vragen waarin ze zich inleven in iemand die gediscrimineerd wordt. Het programma is daarmee een oefening in empathie en gesprek. Thema’s die aan bod komen zijn o.a. vooroordelen, discriminatie, cultuur, socialisatie, integratie, wit privilege en etnisch profileren.

Praktische informatie

Opbouw en duur van het programma

We bieden dit programma aan in het online educatieve platform Hero center. Het bestaat uit drie delen (quests). Een losse quest duurt 30 minuten en kan dus ingebed worden in een langere les over het betreffende thema. De verschillende quests zijn los van elkaar en in willekeurige volgorde te gebruiken.
Dit wordt begeleid door een docent van jouw eigen school. Uiteraard krijg je een duidelijke docentenhandleiding.

Praktische informatie

Niveau

VMBO – klas 3 en 4
HAVO – klas 2 t/m 5
VWO – klas 2 t/m 6
MBO

  

Kosten

Omdat wij zo veel mogelijk leerlingen de kans willen geven dit programma te volgen, kost dit in schooljaar 2024/2025 slechts €1 per leerling. Er is mogelijkheid te betalen met de CJP cultuurkaart.

Vak

De quests zijn gestoeld op de thema’s en begrippen die terugkomen bij maatschappijleer, maar kunnen ook gebruikt worden in de drama/theaterles, filosofieles of binnen het mentoraat

Contact

Neem bij interesse en/of vragen contact op met Anne Kuit via anne@sadettink.nl. Die vertelt je er graag meer over! Het is ook mogelijk om de omgeving te bekijken voordat je het programma aanschaft.

Scholen aan het woord

Mavo Centraal 
Het heeft veel opgeleverd, mooi materiaal om gesprekken over te voeren.”

Lyceum Sancta Maria
De thematiek kwam heel goed over en vonden de leerlingen interessant.”

Lyceum Sancta Maria 
De leerlingen hebben nieuwe begrippen geleerd, zoals bijvoorbeeld etnisch profileren. Ze begrepen echt wat dit betekende. Zeer waardevol.”

Contact

info@sadettink.nl

Stichting Trouble Man
Rhôneweg 10
1043 AH Amsterdam

Socials
Nieuws­brief
Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Scroll up