
Is This The Real Life — Deel 4
Een repetitie kijken van 182 kilometer afstand
Anne Kuit neemt ons elke week mee in het repetitieproces van Is This The Real Life.
Alles aan dit proces is anders dan anders. Half repeteren op afstand, continu onderbroken worden door verkoudheden en daarop volgende corona-testen, theater maken voor 30 mensen…. Ook het woord ‘huisjournalist’ heeft een andere betekenis dan hoe we het in eerste instantie bedoeld hadden. Vandaag kan ik jullie voor het eerst meenemen in een repetitie, maar in plaats van dat ik afreisde naar Den Haag keek ik die terug vanaf mijn Belgische bank. Het is dan misschien niet wat ik me ervan had voorgesteld, maar eigenlijk is het een ideale ‘vlieg op de muur’ positie; niemand die de aanwezigheid merkt van iemand die op 182 kilometer afstand continu van alles observeert en opschrijft.
Die repetitie dus. Op mijn schoot een aantekeningenboekje, op mijn scherm drie vakken. In de één zit Albert, zakelijk leider, met op de achtergrond het inmiddels bekende zoomdecor; een kast met wat mappen, een archiefdoos, troepjes en…. een geel feesthoedje op de plank linksonder? Onder hem: Kaspar in zijn kelder in Antwerpen. Rechtsboven: het repetitielokaal. Daar zit de rest van het team, allemaal op verschillende stoelen, in een kring op 1,5 meter van elkaar. Kostuumontwerper Lotte zit het verst weg – meters van de laptop vandaan – en is daardoor bijna niet te verstaan. Maar het gaat. Er is contact, er wordt samengewerkt.
Het eerste half uur van de repetitie is vrij technisch. Er moeten schermen komen, want er gaat veel video gebruikt worden. Maar wat voor schermen? Hoeveel? Welk programma hebben we nodig om die te besturen? Waar halen we dit vandaan? Hoe duur is dat allemaal? En; hoe ziet het er dan uit op het podium en wat zegt dat dan? “Oh, en waar we het ook nog even over moeten hebben; waar gaat Kaspar eigenlijk zijn? Thuis of in het theater?” Het artistieke en technische loopt continu door elkaar en moet elkaar kunnen versterken. Daarom ‘bemoeit’ iedereen zich met vraagstukken als deze.
Dan is het tijd voor een inhoudelijk gesprek. Een aantal mensen verdwijnt uit beeld, de kern van het artistieke team blijft. Sadettin leest voor wat hij tot nu toe heeft geschreven. Vaak zie ik alleen zijn handen, maar zijn stem zegt genoeg. Als de tekst is afgelopen, begint het met elkaar nadenken erover. Hoe gaan we hiermee verder? Dat het een vrijwel-monoloog wordt van Sadettin staat vast, maar daarbinnen kan er nog van alles. Er wordt gesproken over schakelen in genre en de verschillende personages die Sadettin kan zijn. Jeroen wil dat het “een theatrale tour de force” wordt.
Soms vervalt Sadettin plotseling in een monoloog. Hij vertelt dan gepassioneerd over zijn familie, corona, Turkije, de nieuwsberichten, de verscheurdheid…. het persoonlijke en politieke gaan naadloos in elkaar over. Na zo’n waterval van verhalen en bedenkingen komt Jeroen steeds met een vormidee. Af en toe breekt Kaspar in. “Ik had er dus net voor mezelf al even deze muziek onder gezet…” Sadettin breekt in op Kaspars onderbreking: “Oh ik heb een idee. Wacht, wacht ga door.” “Oh, nu heb ik ook een idee”. Jeroen. De ideeën volgen elkaar vliegensvlug op en worden soms even snel weer afgeschoten.
Dan voelt Sadettin “een hongertje”. Niet zo gek, want we zijn inmiddels 2,5 uur praten en denken verder. Er komt nog even iemand binnen die vraagt om een samenvatting. “In het kort; we hebben het gehad over hoe persoonlijk je kan en mag zijn, het gebruiken van je familie voor je voorstelling en vooral over hoe ongelooflijk genuanceerd dingen zijn.” Sadettin voegt toe: “En dat alles wat ik zeg betekenis heeft. Ik merk dat ik nu, terwijl ik m’n halve leven theater doe, dingen nog nooit heb gezegd.”
Er wordt een tijd afgesproken voor na de lunch. Dan gaan ze de vloer weer op. “Trouwens, is alles nou opgenomen? Want dat van die bruiloft kan er gewoon integraal in.”
Benieuwd naar de andere blogs?
Deel 1: De groepsapp
Deel 2: De eerste doorloop
Deel 3: Inderdaad alles anders
Deel 5: Knallen
Deel 6: ‘Ineens’ een voorstelling
Share the love
Meer nieuws
Bekijk de voorstellingen van SADETTIN K online
Voorstellingen die we niet meer live in het theater spelen, kun je online via onze website terugkijk
Sadettin bij Panorama Zondag
Op zondag 12 januari was Sadettin te gast bij programma Panorama Zondag op NPO Radio 4.
“Poëtisch, geestig en kwetsbaar”
Return of the King is lovend ontvangen door de pers. Wat zijn we trots!
Ela Çolak bij Return of the King
Theaterredacteur Ela Çolak bezocht de repetities van Return of the King en sprak met Sadettin. Ze k
Bekijk de teaser van Return of the King
Waar gaat Return of the King over? Sadettin legt het uit! Vanaf 18 oktober door het hele land te zie
Dagboek in NRC
Voor de nieuwe voorstelling Return of the King reisde Sadettin Kirmiziyüz samen met regisseur Caspe
Return of the King – bericht #1
Op 20 oktober 2024 gaat Return of the King in première. Sadettin houd je via een column in de nieuw
VALT ER IETS TE VIEREN?
Gisteren heeft het Fonds Podiumkunsten de adviezen voor het Kunstenplan 2025-2028 bekendgemaakt. Gef
1000+1 nacht wint Zilveren Krekel!
1000 +1 nacht, onze coproductie met de Toneelmakerij, heeft de Zilveren Krekel 2024 gewonnen in de